onsdag 9 maj 2012

Flygande skytteln och Spinning Jenny

.Hej nu är Isabella tillbaka ! Jag har precis kommit hem efter lång , rolig dag på jobbet. Jag träffade en Svensk på mitt nya jobb i textilbranschen, han lädre mig hur en spinning Jenny och den flygande skytteln fungerade.Jag ska förklara lite varför dom infört dessa maskiner, hur de fungerar och vilka konsekvenser de har gett.
Spinning Jenny fungerar så att maskinen kan spinna ungefär åtta trådar från början men sedan utvecklades och nu kan spinna ungefär 100 trådar samtidigt. Spinning Jenny användes för första gången år 1764.
Flygande skytteln fungerar så att den producerar garn mycket fortare än vad den gjort tidigare.
Konsekvenserna för både Spinning Jenny och Flygande skytteln är att dom som har arbetat för hand innan är rädda att de ska bli arbetslös. Flygande Skytten användes för första gången år 1733.
Varför man har infört dessa två uppfinningarna är för att det går fortare att väva och då behöver man inte lika många arbetare och då sparar man pengar.



Flygande Skytteln


Spinning Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar