måndag 28 maj 2012

Fackföreningar för arbetarnas rättigheter

När jag slutade idag så var jag tvungen att gå en annan väg för att komma hem, för där jag brukar gå ut bar några av mina arbetskamrater ut tygrullar som skulle skeppas till Afrika. Så när jag skulle gå hem så gick jag förbi en dörr som stod på glänt, inne i rummet satt det ungefär tio personer som jag kände igen och som jobbar på textilfabriken. Jag gick försiktigt in och ställde mig vid väggen och lyssnade på vad dem sade. Det var ett möte om arbetarnas rättigheter, de sade att vi arbetare skulle gå med i en förening som de kallade för fackförening. Han som pratade sade att föreningen var till för att vi arbetare skulle få bättre arbetsförhållanden som en högre lön och bättre arbetstider.

Jag tror att jag och Isabella ska gå med i en fackförening för att det verkar bra och jag tycker att vi som arbetar är värda bättre arbetsförhållanden. För att det sker ganska många olyckor på grund av att vi inte har så mycket arbetsutrustning som vi behöver. Och många är trötta på att jobba nästan hela dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar