onsdag 9 maj 2012

James Watt

.Idag är det söndag och jag är äntligen ledig från jobbet. Att arbeta ungefär 16 timmar per dag är jobbigt i längden.
  Jag bestämde mig för att gå ut på en promenad i staden, och då träffade jag på James Watt. En riktigt trevlig man. Vi pratade lite om hur vi mådde och så. Han började berätta för mig om hans senaste uppfinning. En ångmaskin.
  Han sade att den skulle hjälpa industrierna. Dem flesta industrierna drivs av vattenhjul, men med James ångmaskin så behöver men inte bygga industrierna brevid vattendrag för att få el och mycket mer. En ångmaskin behöver inte vatten för att driva hela den.
  I en panna eldas det kol som får vattnet att koka. Och vattenångan som bildas då pressas mot en kolv, kolven pressar på en arm som rör sig upp och ner. Och armen driver ett hjul.

Jag tycker att det är en väldigt intressant uppfinning och jag hoppas att den kommer bli använd i industrierna.



James Watt

Ångmaskin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar